Hypotheekakte Notaris

Wanneer u een woning koopt tekent u een hypotheekakte bij de notaris. Een notaris is onmisbaar in deze, omdat deze als enige bevoegd is om de akte van levering en de hypotheekakte op te stellen. Er komt veel bij kijken wanneer u een woning hebt bemachtigd. Hierover informeren onze specialisten u graag.

Het is belangrijk om bij het uitlenen van grote bedragen een hypotheekakte te laten verzorgen door de notaris.

Wat is een hypotheekakte?

Wanneer u een woning wilt financieren en niet voldoende eigen vermogen heeft, vraagt u een hypotheek aan. Na het verkrijgen van de hypotheek gaat u de hypotheekakte bij een notaris tekenen. Waarom? De bank wil namelijk zwart op wit zien dat u de woning in onderpand geeft. Daarna kan de bank de gelden aan u verstrekken.

Door een hypotheekakte op te laten stellen en te tekenen bij uw notaris, verzekert u de bank ervan dat zij het recht hebben om het onderpand te verkopen wanneer u uw hypotheek onverhoopt niet meer kunt betalen. Dit wordt ook wel het recht van executie genoemd.

Wat staat er in de hypotheekakte?

  • Om welk onderpand het gaat
  • De hoogte van de hypotheek
  • De verschuldigde hypotheekrente
  • De rentevaste periode
  • De looptijd van de hypotheek
  • De aflossingsmethode van uw hypotheek
  • De verplichting om uw woning te verzekeren
  • Eventueel: een clausule over NHG
  • Algemene voorwaarden opgesteld door de bank

Hoe kom ik aan een hypotheekakte?

Zodra u een bod heeft gedaan op een woning en deze geaccepteerd wordt, gaat u naar de notaris voor een hypotheekakte.  De akte wordt opgesteld door onze notarissen. Zij zijn bevoegd om de overdrachtsakte en de hypotheekakte op te maken en deze vervolgens door u te laten ondertekenen. Met deze handtekening van de notaris is uw hypotheekakte rechtsgeldig.

De hypotheekakte, bij uw notaris getekend, wordt tevens aangetekend in het kadaster. Daar zorgt uw notaris voor. Hiermee wordt aan derden duidelijk dat er hypotheekrecht rust op uw woning. Behalve dat u altijd bij de notaris terecht kunt, kunt u ook bij het kadaster te allen tijde een kopie van uw hypotheekakte opvragen.

Wat doet een notaris verder allemaal voor mij?

Naast het opstellen van een hypotheekakte, doet de notaris nog meer voor u. Een andere notariële akte, opgesteld door de notaris, is de overdrachtsakte. Hierin wordt officieel vastgelegd dat de onroerende zaak wordt overgedragen van verkoper naar koper. Onze notaris neemt alle aktes zorgvuldig met u door. Daarnaast zorgt hij ervoor dat beide aktes worden getekend door u, de bank- of hypotheekverstrekker en de notaris zelf.

Onze notaris denkt ook met u mee wanneer private partijen, zoals in familieverband, geld uitlenen voor de financiering van onroerend goed. Het is in dit geval ook aan te raden om een hypotheekakte op te maken zodat de posities voor de zowel schuldenaar als schuldeiser goed worden vastgelegd.

Aan welke notariskosten moet ik denken?

Komt u voor een hypotheekakte bij de notaris, dan moet u rekening houden met diverse kosten. Voor de volgende zaken betaalt u de notaris:

  • Kosten voor een leveringsakte
  • Kosten voor een hypotheekakte
  • Kosten voor inschrijving in het kadaster

Optioneel:

  • Kosten voor een samenlevingscontract
  • Kosten voor een testament
  • Kosten voor een overbruggingskrediet

Daarnaast zijn er ook nog een aantal kosten die u overmaakt aan de notaris, die zij vervolgens namens u overmaakt naar de betreffende partijen:

  • Gemeentelijke belastingen, heffingen en eventuele VvE-kosten
  • Overdrachtsbelasting
  • Kosten voor NHG

Eventueel:

  • Taxatiekosten
  • Advieskosten
  • Makelaarskosten

Wanneer moet ik een hypotheekakte ondertekenen?

U komt voor een overdrachtsakte en hypotheekakte bij Notaris Schaap op de passeerdatum. Alle kopers en verkopers van de woning of de onroerende zaak zijn hierbij aanwezig of vertegenwoordigd. Dit is in de meeste gevallen tevens de dag van sleuteloverdracht met de verkopers. Bij de overdrachtsakte tekent u ook de hypotheekakte.

Zijn de kosten voor een hypotheekakte aftrekbaar?

Maakt u gebruik van de diensten van een notaris, zoals een hypotheekakte? Dan betaalt u logischerwijs voor deze diensten. Toch is een deel van deze kosten gewoon aftrekbaar. De kosten die Notaris Schaap rekent voor uw hypotheekakte en de vastlegging in het Kadaster mag u aftrekken bij de aangifte inkomstenbelasting.

Kosten die niet aftrekbaar zijn, zijn de kosten voor het opmaken van de overdrachtsakte (transportakte).

Maak hier uw afspraak bij Notaris Schaap

Bent u voornemens een woning te kopen en wilt u uw hypotheekakte bij een notaris met kennis van zaken laten ondertekenen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij staan u graag persoonlijk te woord.

Contactformulier

Voor welke zaken kunt u ook bij Notaris Schaap terecht?

Gaat u een huis kopen? Dan helpen wij u ook graag verder met de volgende zaken: