Zorgeloos met een notaris uw huis kopen

Gefeliciteerd, u staat op het punt om uw droomhuis te kopen! En een huis in eigendom krijgen, dat doet u samen met een notaris. Zodra de koopovereenkomst is gesloten tussen koper en verkoper moeten de eigendomsrechten overgedragen worden aan de koper op een afgesproken datum. Dit gebeurt bij de notaris, tegelijk met de betaling van de koopsom. Wat er verder allemaal komt kijken bij een huis kopen, daar lichten wij u graag goed over in.

Bij een aankoop kosten-koper heeft de koper altijd een vrije notariskeuze.
Neem vrijblijvend contact met ons op.

Hoe verloopt het proces bij het kopen van een huis?

Bij het kopen van een huis komt nogal wat kijken. Zeker op financieel- en contractueel gebied krijgt u met diverse zaken te maken. Wij doorlopen hier de belangrijkste stappen bij het kopen van een huis.

Allereerst is het verstandig om een bouwkundige keuring te laten uitvoeren door een expert. Daarnaast wilt u weten wat de waarde is van de woning waar u helemaal weg van bent: hiervoor laat u de woning taxeren. Deze taxatie is nodig voor de financiering van uw nieuwe huis. En dat is dan direct de volgende stap: de financiering regelen. Dat gebeurt meestal met een hypotheek. Deze vraagt u aan bij de bank. Een financieel adviseur kan u daarbij van dienst zijn.

De koopovereenkomst wordt bij voorkeur opgesteld wanneer de financiering rond is, maar het kan eerder. Zorg ervoor dat de voorwaarden helder en transparant zijn voor zowel uzelf als de verkopende partij. Vermeld hierin de datum van overdracht, eventueel overname van meubilair en andere voorwaarden, zoals een ontbindende voorwaarde wanneer de financiering nog niet rond is. Zodra er wederzijdse overeenstemming is, kunt u de voorlopige koopovereenkomst tekenen. Dit gebeurt in de meeste gevallen bij de makelaar. Een eigen makelaar kan u hierbij van dienst zijn.

Wanneer schakelt u een notaris in?

In Nederland kan alleen een notaris een huis in eigendom overdragen. Dat is wettelijk vastgelegd. Daarom maakt u na ondertekening van de voorlopige koopovereenkomst een afspraak bij de notaris. Deze neemt uw koopovereenkomst in behandeling en zal zorgen voor een akte van levering die kan worden ondertekend op de dag die u met de verkoper bent overeengekomen.

Bij de notaris kunt u ook  terecht voor andere services, zoals het verzorgen van een samenlevingscontract of testament. Ook die zaken zijn belangrijk als u een huis koopt. Bespreek dit met de notaris.

Welke notariskosten kunt u incalculeren?

Notariskosten kunnen per transactie, advies of andere notariële handeling verschillen. Gemiddeld liggen de notariskosten bij het kopen van een huis tussen de €800 en €2500 per transactie. U kunt vooraf altijd een vrijblijvende prijsopgave aanvragen.

Hoe kiest u een notaris?

Bij de keuze voor een notaris is het van belang dat u kiest voor een notaris die kan voldoen aan uw verwachtingen. Gaat u een huis kopen, beoordeel dan eerst of deze notaris op reguliere basis onroerend goed transacties verzorgt. Notaris Schaap is goed gekwalificeerd en gespecialiseerd in vastgoedrecht. Wilt u een huis kopen, dan kunt u daarvoor met een gerust hart bij ons terecht.

De overdracht en de akte van levering

Notaris Schaap treedt bij de overdracht op als onpartijdige derde. Wij verzorgen de eigendomsoverdracht, die wordt vastgelegd in de akte van levering. Notaris Schaap staat als notaris boven de partijen en ziet toe dat ondertekening plaats kan vinden conform de tussen partijen gemaakte afspraken.

Een huis kopen? Notaris Schaap is uw partner

Notaris Schaap heeft door de jaren heen veel ervaring opgebouwd en is gespecialiseerd in een brede diversiteit aan rechtsgebieden. Cliënten waarderen ons om onze professionele service en persoonlijke aanpak. U herkent ons aan de vriendelijke, informele en persoonlijke sfeer, die van een huis kopen zowel een prettig als ook een deskundig moment maakt.

Uw eigendomsoverdracht bij Notaris Schaap? Neem contact met ons op

Bent u voornemens om uw akte van levering bij Notaris Schaap te ondertekenen en heeft u vragen? Neem dan gerust contact met ons op. Op onze website en in onderstaande brochures kunt u de meeste antwoorden terugvinden, maar mocht dat in uw geval niet zo zijn dan staan wij u graag persoonlijk te woord.

Neem direct contact met ons op

Dit neemt u mee naar uw afspraak bij ons op kantoor:

  • Geldig paspoort of een ander geldig identiteitsbewijs
  • Verkopers brengen veelal de sleutels mee, tenzij daarover andere afspraken zijn gemaakt.

Brochures over woning kopen/verkopen

Contactformulier

Andere diensten

Wij zijn u ook graag van dienst bij andere belangrijke zaken.
Hieronder vindt u een kleine selectie.